High Power MLS® Lasertherapie

voor dieren

Een nieuwe manier voor het behandelen van uw dier. Het is een pijnvrije, niet invasieve, chirurgievrije en medicijnvrije behandelmethode die bij veel verschillende aandoeningen toegepast kan worden. Eventueel in combinatie met andere reeds bestaande behandelingen.

Hoe werkt lasertherapie

LASER staat voor Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Dit wil zeggen dat het laserapparaat lichtstralen opwekt en versterkt waardoor deze energie tot zich nemen. Het licht wordt via een zeer smalle, niet uitwaaiende straal met één kleur (golflengte) overgebracht op lichaamscellen. Cellen nemen de energie uit het laserlicht op waardoor de energieproducerende delen van de cel (mitochondriën) gestimuleerd worden. De fotobiostimulatie ofwel het vernieuwingsproces van beschadigde cellen wordt versnelt.

Enkele belangrijke gevolgen van fotobiostimulatie:

• Vermindering van pijn
  • Vermindering van ontstekingen
  • Verminderen van vocht/oedeem
  • Vermindering van littekenvorming
  • Toename van de bloedcirculatie
  • Toename celstofwisseling
  • Toename zenuwfunctie
  • Sneller weefselherstel en celgroei
  • Versnelde wondgenezing
  • Stimulans immuunsysteem

Hoe gaan wij te werk

Om veilig te kunnen behandelen hebben wij voor de High Power MLS® Laser van ASAveterinary gekozen. Afhankelijk van het behandeldoel zullen de instellingen op het apparaat aangepast worden om zo bepaalde weefselstructuren aan te spreken. Voor iedere behandeling worden dan ook de instellingen aangepast zodat wij zo selectief en doelgericht mogelijk kunnen werken. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de aard van de aandoening en kan variëren tussen 2 á 3 behandelingen per week of eenmaal in de maand.

Lasertherapie is vaak een aanvulling op de behandeling in het behandeltraject. Het doel van de therapie is dan ook het verlichten van symptomen zoals (acute of chronische) pijn en ontstekingen, het verbeteren van de functies van het bewegingsapparaat, het verminderen van de hoeveelheid medicijnen en het verbeteren van de kwaliteit van leven.

Indicaties

Lasertherapie wordt voornamelijk ingezet bij de onderstaande problemen:

• Acute of chronische pijn
  • Ontstekingen of oedeem (zwelling)
  • Kneuzingen of hematomen (bloeduitstortingen)
  • Gewrichtsaandoeningen (artritis, osteoartrose, fracturen ect.)
  • Pees problemen
  • Spier- en bandletsels
  • Rugklachten of tussenwervelschijfproblemen (hernia)
  • Neurologische aandoeningen of zenuwschade
  • Post operatief
  • Wonden en littekens (acuut of chronisch)
  • Huidaandoeningen zoals mok, hot spot ect.
  • Bursisis/synovitis (slijmbeursontsteking zoals legger bij paarden
  • Ontstekingen van mondslijmvlies/tandvliezen of kapotte mondhoeken
  • Laminitis (hoefbevangenheid) bij paarden

Het is slechts een geringe opsomming uit de veel voorkomende problemen en aandoeningen. Mocht u twijfelen of uw dier gebaad is bij lasertherapie kunt u ten aller tijden contact opnemen.

Is lasertherapie veilig en doet het pijn?

Er zijn meerdere soorten laserapparaten waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen de low level laser (klasse I, II en III) en de high power laser (klasse IV). De low level laser is door hun geringe kracht relatief veilig alleen zijn zij voornamelijk geschikt voor oppervlakkig gebruik. Daarentegen dringt de high power laser door hun krachtige werking tot wel 5 á 7cm diep in de weefsels maar is hierdoor minder veilig. Bij onjuist gebruik kan door deze laser schade door oververhitting ontstaan. Dierfysiotherapie Femke gebruikt een high power MLS® (multiwave locked system) laser. Deze krachtige laser maakt gebruik van een pulserende laserstraal waardoor de kans op oververhitting van de weefsels is weggenomen. Het gebruik is hierdoor krachtig en toch veilig.

Een laserbehandeling zelf is niet pijnlijk echter kan het laserlicht wel schade veroorzaken aan onze ogen. Wij zullen u daarom vragen om tijdens de behandeling een speciale, door ons meegebrachte, bril te dragen.

Voor meer informatie over de MSL laser van ASAveterinary of voorbeelden uit de praktijk verwijs ik u naar www.asaveterinary.com

Dierfysiotherapie Femke

Femke Bouw